Sunday, January 1, 2012

Kenyataan Rasmi: PMUKM Bantah Polis Belasah Mahasiswa


Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM) memandang serius akan tindakan yang diambil oleh Federal Reserve Unit (FRU) dalam menangani isu yang berlaku di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada awal tahun baru 2012.


PMUKM menyelar sekeras-kerasnya tindakan FRU membelasah mahasiswa dalam menyuraikan perhimpunan di UPSI. Pengerusi BEBAS, Saudara Safwan Anang di laporkan kritikal dan beberapa mahasiswa lain yang turut tercedera dengan tindakan zalim pihak polis.


Ini merupakan satu tindakan yang tidak wajar kerana secara terang-terangan bertentangan dengan roh Perlembagaan Persekutuan yang sememangnya memberi hak kebebasan kepada rakyat untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat.


Sekalipun himpunan ini dilihat sebagai satu perkara yang boleh mengganggu-gugat keselamatan awam, pihak polis tidak sewajarnya menggunakan kekerasan dalam menangani himpunan ini kerana mereka hanya berdepan dengan mahasiswa dan bukannya penjenayah bersenjata.


Tindakan yang diambil pada waktu kejadian seolah-oleh menggambarkan pihak polis terlalu terdesak seolah-olah tiada jalan lain dalam menangani himpunan tersebut. Ini sama sekali tidak sesuai di lakukan dalam negara yang mengamalkan demokrasi.


Sikap “double standard” polis juga terlihat apabila sebelah pihak yang menyokong kerajaan membuat demostrasi di Putrajaya pada 21 Disember baru-baru ini tidak pula dikenakan apa-apa tindakan, sebaliknya kekerasaan diperlakukan kepada mahasiswa yang tidak sehaluan dengan kerajaan.


Seharusnya pihak polis menjadi badan yang bertanggungjawab dalam memastikan keharmonian, keadilan, dan kesaksamaan semua pihak khususnya rakyat jelata dan bukannya bertindak di luar peri kemanusiaan.


Oleh itu, PMUKM mendesak supaya Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar Rabu supaya bertanggungjawab atas tindakan kejam pihak polis terhadap mahasiswa yang berhimpun di UPSI pada awal tahun baru 2012.
.
“Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti”
“Mahasiswa Menjulang Kebebasan Akademik”

sumber: http://pm-ukm.blogspot.com/
lihat dan lihat
hayati dan fahami
masa untuk mendengar telah selesai
masa untuk berbicang telah lama habis
masa untuk bertelagah telah tamat
masa untuk bertindak telah sampai
kalau tidak hari ini bila?


0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates