Sunday, December 27, 2009

da War iS bEgIn....

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..

Alhamdulillah syukur pd Allah yang masih menyambung kontrak nyawa kami untuk meneruskan misi dan visi sebagai khalifah untuk menjadikan islam sebagai addeen di muka bumi ukm ini.. Masih belum terlambat untuk mengucapkan selamat kembali di perbukitan ilmu ini…bersyukur pdNya kerana mmberikan kami penggerak2 GMUKM FKAB kekuatan untuk dlm kempen khamis lepas selari dgn HARI UNGU yg diadakan....kami hanya melakukan kerja kami ikhlas kerana Allah s.w.t…terima kasih atas sokongan yang diterima..semoga sokongan anda itu dpt lagi menguatkan kami…syukran kpd pengerak2 GMUKM, MPP Afandi Abd Rahman dan MPP Sazliana kerna hadir memberikan sokongan..terima kasih juga pada warga FKAB yang byk memberikan sokongan pd kami..cayalah!!!!..semoga apa yg kita dilakukan akan dikira sebagai satu kebaikan di akhirat kelak insyallah..yakinlah sahabat2, jangan kita berpaling lagi…Allah oways wif us!

“BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN”




Sunday, December 13, 2009

Be Like An Orange



"The example of a BELIEVER, who recites the Qur'an and acts on it, is like an orange (utrujjah) which tastes nice and smells nice.


And the example of the BELIEVER who DOES NOT recite the Qur'an but acts on it is like a date that tastes sweet but has no smell.


And the example of the HYPOCRITE who recites the Quran is like a sweet basil which smells good but tastes bitter.


And the example of a HYPOCRITE who does not recite the Qur'an is like a colocynth (bitter apple) which tastes bitter and has a bad smell."

[Sahih Bukhari and Sahih Muslim].

Commentary: This Hadith tells us that a believer who recites the Qur'an and acts upon it, Allah will grant him a high rank. He is loved by Allah and also enjoys public esteem. The believer who does not recite it but acts upon its teachings is also loved by Allah and people. The hypocrite who recites the Qur'an to have a good show has an evil and dark mind. Last of all comes that hypocrite who does not recite the Qur'an and has a dark mind and appearance.


Source: Riyadhus-Soliheen by Imam an-Nawawi

Wednesday, December 9, 2009

Saye suke tomato!


Tetiba jemari ini ingin mencoret kan sesuatu selepas makan mlm bersama familyku…dan perkara yang ingin ditulis agk pelik..iaitu pasal TOMATO..knpe sye suke tomato??knpe sye suke tomato!!!(pehal aku nh!)…sbnarnyer aku br lpas mkn tomato tym dinner td..mmg favorite poit!..buah yg diketegorikan sebagai sayoq ini melimpah dgn khasiat penting yg mungkin diketahui atau tidak..disini aku akan berkongsi sedikit tentang sayoq favorite den nh ha..

Bende-bende yang terdapat dalam tomato:

LIKOPENA => yang memberikan warna merah pada tomato. Semakin merah tomato semakin byk kandungan likopena(hipotesis lak!). likopena ialah sejenis antioksidan yg sgt berkuasa yg didapati boleh mengurangkan risiko kanser dan penyakit kardiovaskular.oleh itu spe2 yang byk smoking tu,byk2 la mkn tomato ye(terase jap..)

VITAMIN C => bertindak sebagai antioksidan yg boleh menurukan tekanan darah(P=pgh..dalam equation nh kalau density, p gula turun,maka P akan turun juga kerana P berkadar langsung dengan density, p..btol la kowt..) dan menurunkan paras kolestrol. Bende Allah nh juga mmbantu mmbentuk tisu penghubung,mnjaga kesihatan kapilari dan gusi.

VITAMIN A => membantu dalam pembentukan kulit, rambut dan membrane yang sihat. Ia juga membantu dalam kesihatan mata,pembentukan tulang dan gigi serta reproduksi(hehe..penting2!)

VITAMIN K => dapat mengekalkan pembekuan darah yang dapat membantu menghalang pendarahan terutama yang sukar dikawal.

POTASIUM=> mineral penting yang membantu melancarkan tekanan darah dan kontraksi otot. Ia juga dapat mengurangkan risiko pembentukan batu karang di dalam buah pinggang dan risiko kehilangan ketumpatan tulang(p=m/V)

FIBER DIET=> bahagian tomato yang tidak boleh hadam boleh membantu mengurangkan masalah sembelit(sesuai spe yg kuat minom tea tarik ea..)

Selain daripada itu, tomato juga mempunyai khasiat2 nyer..

BAIK UNTUK KENCING MANIS

Kandungan karbihidrat dlm tomato sgt rendah dan sgt baik utk pesakit diabetes. Tomato juga dikatakan sgt berkesan dalam mengawal peratusan gula dalam air kencing pesakit diabetes.


BAIK UNTUK MATA

Baik utk kesihatan mata terutama yg rabun malam dan rabun jauh serta penyakit2 mata yang lain(tp aku pkai spec gak..kompuis!)daun tomato pula berguna utk merawat saraf optic dan lemah mata.


BAIK UNTUK OBESITI

Yang nh kompem korang suke especially perempuan..hihihi..cara nya adalah dgn mkn 1 atau 2 biji tomato ranum pada awal pagi tanpa sarapan selama dua bulan.ia dianggap kaedah selamat untuk pengurangan berat badan...lpas nh kompem tomato abis kt café or pasar..huhu


BAIK UNTUK GANGGUAN USUS DAN HATI

Caranya minum segelas penuh jus tomato segar. Campur dgn secubit garam dan lada sulah dan diminum awal pagi. Petua berkesan untuk kurangkan mabuk wanita mengandung(ooo….),merawat masalah berkaitan hempedu dan hati, merawat masalahpenghadaman,angin dalam usus dan sembelit.


BAGUS UNTUK IBU YANG MENYUSU

Memakan produk yang berasaskan tomato boleh meningkatkan kandungan likopena dalam susu ibu dan secara langsung ia baik untuk kesihatan baby itu sendiri.



oleh itu sahabat2 sekalian, marilah kita makan tomato…kalau nk tgok article yang sebenar boleh la tgok kat majalah ANIS page 112…selamat mencuba!

“kepadanya kita datang, kepadanya kita kembali”

Wallahualam……….

Tuesday, December 1, 2009

berjalan2 carik pasal ilmu...


Alhamdulillah..syukur pd Allah swt kerana masih mmberikan aku kesempatan dan ruang untuk bernafas…tanpeNya spe la aku nh…nothing!!!....lme juga x update blog nh..mgkin disebabkan ke‘busy’anku atau mungkin penyakit yg sukar disingkirkan “MALAS”…tp kerana “MALAS” itu juga mmbawa diriku ke melaka..ya melaka..sebuah tempat yang diberi nama Baitul Qura’..aku sebenarnya pertama kali mendengar namanya pabila salah seorang sahabatku mengajakku untuk mengikuti daurah disana..tmpat ape nh??tp mungkin Allah maha kuasa..lps solat jumaat aku menyatakan kesediaanku untuk join diowg..padahal “MALAS” masih lagi menyelubungi diri ini..kalau ikutkan hati,nk balik rumah je..tp xtau r Allah permudahkan segala nya..ttbe rse nk pergi sne…rse excited lak..pdhal setan”MALAS” punyer r byk dalam badan nh…huhu

Orang kata kalau nk buat bende baik Allah permudahkan..perjalanan kami ke sne dr seremban berjalan lancar je..xde msalah..masalah duit r ckit..ye r kan dah abis sem..huhu..bli hp br ag(nk citer gak tu)..tp disebabkan juniorku ATA dh dpt jpa,phm2 r….huhu..dan pertama kali aku menjejakkan kaki di bumi Baitul Qura’ rse cam besh n tenang je..tempat yg diberkati dan sentiasa dalam lindungan Allah..amin..berkenalan dengan pelajar pondok sgt mnyeronokkan..kadang2 msok air gak diowg nh…dan disini br aku mngetahui spe diri aku yang sebenar…betapa jahil diri ini ttng ilmu2 yang diajar…bende2 yang agak basic..tp Allah maha penyayang memeberikanku peluang untuk belajar dan memperbaiki kesilapan yang pernah aku lakukan…hampir 4 kitab juga dikatamkan..mugkin tidak semua yang difahami tp sedikit lme2 jd bukit..insyallah segala ilmu yang dipelajari diingati dan dipraktikkan..semoga Allah permudahkan…dan sblom raye haji aku berangkat pulang bersama rakan2ku..dan aku pasti aku akan kembali lagi..insyallah..sekadar coretan menghilangkan kekusutan dan keboringan dkt kepala nh..wallahualam















Monday, November 30, 2009

Tiada Cinta Tanpa Pengorbanan..


'Daripada Zaid bin Arqam, dia berkata: Suatu hari sahabat Rasulullah s.a.w. bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu?'' Jawab Rasulullah: "Ia adalah sunah bapa kamu, Ibrahim.'' Mereka berkata: "Apa yang akan kami peroleh daripadanya wahai Rasulullah?'' Rasulullah menjawab: "Bagi setiap helai rambut ada kebajikannya.'' Mereka berkata: "Bagaimana pula dengan bulunya wahai Rasulullah?'' Rasulullah s.a.w. menjawab: "Bagi setiap helai bulu ada kebajikannya.'' (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi)'

Bulan Zulhijjah merupakan bulan yang tersimpan pelbagai pengajaran bagi seluruh umat Islam selain daripada bulan yang dijanjikan pelbagai nikmat dari sisiNya. Maka tidak dapat lagi kita lari dari berbicara mengenai peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang membawa kepada apa yang dijadikan sebagai ibadat korban yang ditetapkan oleh Allah swt. Allah swt telah menceritakan di dalam al-quran mengenai dua makhluk yang amat dekat di sisiNya ini yang bermaksud:

'Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu) dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami),' (As-Saaffat:102-103)

Maha Suci Tuhan, menciptakan dua susuk tubuh yang amat akur pada perintah seorang Pencipta. Betapa sukarnya Nabi Ibrahim untuk bertemu semula dengan anaknya yang ditinggalkan sejak dari kecil,dan setelah bertemu diminta pula untuk dikorbankan. Namun,cinta Allah lebih agung dari segalanya,disuarakan jua riwayat mimpi kepada si anak kecil yang masih belum kenal pada dunia, tetapi telah mengenal erti cinta. Cinta seorang hamba kepada Tuannya.

Dua susuk tubuh ini sama-sama IKHLAS berKORBAN demi CINTA kepada Allah swt.Betapa lemahnya langkah Nabi Ibrahim ketika itu kerana tahu nasib yang akan menimpa Nabi Ismail,anak kesayangannya. Dan Allah swt tidak pernah lekang walau sesaat menghitung rintih hiba hambaNya ini,apatah lagi untuk menzalimi hambanya yang beriman yang akhirnya DIA mengurniakan rahmatNya:

'Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian: ' (As-Saaffat:107-108)

Sahabat,ini merupakan kekasih Allah yang diuji sebegini rupa, bagaimana pula dengan diri kita? Cubaan dan dugaan yang dihadapi setiap hari kehidupan tidak ternilai berbanding mereka.Namun masih kita mudah berkeluh kesah dan lupa akan nikmat pemberianNya. Layakkah kita ke syurga berbekalkan mahar yang dibawa?

Cinta Nabi Ibrahim kepada Sang Pencipta mengorbankan si anak yang sangat dikasihinya,
Cinta Nabi Ismail menundukkan jiwa seorang bapa untuk redha pada ketentuan dariNya,
Bagaimana pula dengan cinta kita?
Mampukah kita mengorbankan segala harta dan masa
Apatah lagi jika yang menjadi taruhan adalah nyawa
Sungguh, kita umat akhir zaman yang lalai dengan dunia
Sehingga lupa kepada cinta kepada Pencipta
Masa dibazirkan dengan berhibur dan duduk bersahaja
Harta menjadi aset untuk berlumba siapa yang lagi kaya
Bila ditanya bila nak bertaubat,jawabnya bersahaja
Tunggu nanti bila meningkat tua
Sia-sia lah separuh usia amanah dari Yang Esa.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah, telah cukupkah pengorbanan kita kepada agama ini sepertimana pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, kerana sejarah telah membuktikan, tiada cinta tanpa pengorbanan!

Monday, October 26, 2009

dont be SAYOQ!


Jangan bersedih, karena kesedihan itu akan membuat rumah yang luas, harta yang melimpah, paras yang menawan, kedudukan yang tinggi, ilmu yang dalam tidak ada gunanya sedikit pun

Jangan bersedih, sebab kesedihan hanya akan membuat makanan yang enak terasa hambar, langit yang indah terasa hampa, bunga yang mekar menjadi layu, dan kehidupan dunia menjadi penjara yang pengap

Jangan bersedih, karena kita masih memiliki dua mata, dua telinga, dua bibir, dua tangan, dan dua kaki, lidah dan hati. Kita masih merasakan kedamaian, keamanan, dan kesehatan

Jangan bersedih, karena kita masih memiliki agama yang kita yakini, rumah yang kita diami, nasi yang kita makan, air yang kita minum, pakaian yang kita pakai, dan saudara tempat kita berbagi rasa

Mengapa kita harus bersedih?

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

Dont Be Sayoq!!!!






Friday, October 9, 2009

Gempa dan Ayat-Ayat Allah...



Segala sesuatu kejadian di muka bumi merupakan ketetapan Allah Swt. Demikian pula dengan musibah bernama gempa bumi. Hanya berseling sehari setelah kejadian, beredar kabar—di antaranya lewat pesan singkat—yang mengkaitkan waktu terjadinya musibah tiba gempa itu dengan surat dan ayat yang ada di dalam kitab suci Al-Qur’an.

“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya.

Tuesday, September 29, 2009

Keluhan seorang lelaki untuk wanita......

Keranamu ramai dari kalangan kaum kami menderita menanggung dosa. Tidakkah kau sedar betapa agungnya ciptaanmu di saat adam mendambakan seorang teman?? Tidakkah kau kasihankan kami yang asalnya kamu dari tulang rusuk kami?? jika kau berakal pasti kau kasihankan kami..kenapa perlu kau singkatkan pakaianmu, serlahkan auratmu, jarangkan kainmu, bertutur ikut nafsu, bergaul tanpa rasa malu…kenapa?? tidakkah kau tahu kami akan dilaknat sekeras2nya oleh ALLAH disebabkan perbuatanmu itu.. adakah kau terlalu bangga dengan apa yang kau miliki?? sedarkah dikau ayahmu, adik lelakimu dan abg2mu jua asalnya dari kaum kami?? yang bakal diazab dengan azab yg pedih disebabkan kejahilan sebahagian dari kaummu..kami tidak mampu setiap masa perlu menjaga pandangan mata, hati dan perbuatan untuk mengelak dari fitnah yang kau cipta. Maafkan kami andai kau rasakan kami yg bersalah kerana tidak pandai meluruskanmu kearah tarbiah yang sepatutnya kami warisi dari rasulullah..andai kerana sejarah masa silam yang memaksa dikau jadi begini kembalilah engkau kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH maha pengampun lagi maha mengasihani, siramilah kembali hati2mu dengan siraman taqwa yang bercahayakan iman dan berbajakan keikhlasan agar kau menjadi sebahagian dari pejuang2 agama ALLAH yang kian hilang di akhir zaman ini..sedarlah wahai wanita..engkaulah hiasan duniawi andai iman yang kau julang, malah engkau juga seburuk2 hiasan andai iman tidak kau pegang..sekiranya kau pernah jatuh, bangunlah membina kekuatan agar engkau menjadi gagah, janganlah kau biarkan dirimu terus jatuh dan terus tenggelam dalam permainan duniawi…sesungguhnya perempuan yang tidak beriman adalah sebaik2 senjata bagi syaitan untuk menyesatkan kami dari jalan ALLAH..NAUZUBILLAH…
Nasihatku untukmu…

Bentuklah dirimu mengikut acuan islam.
Hamparkanlah sifat malumu supaya tiada ruang lagi untuk kami difitnah.
Labuhkanlah pakaianmu agar kau dipelihara oleh ALLAH sepanjang masa.
Jagalah tutur katamu sehingga tidak menarik minat kami untuk mengetahui apa yg kau bicarakan.
Basahkanlah lidahmu dengan zikrullah supaya hatimu menjadi pendinding kepada kecantikan yang kau miliki.
Hiasilah dirimu dengan Alquran supaya kau tahu betapa mulianya dirimu di dalam ISLAM.
Jadilah wanita sebagai penyubur keimanan kepada lelaki…..

Kepadanya kita datang,kepadanya jua kite kembali.........semoga jadi renungan bersama....

Wednesday, September 23, 2009

teka teki.....

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ).

Imam Ghazali : Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?

Murid 1 = ” Orang tua “
Murid 2 = ” Guru “
Murid 3 = ” Teman “
Murid 4 = ” Kaum kerabat “

Imam Ghazali : Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali : Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?

Murid 1 = ” Negeri Cina “
Murid 2 = ” Bulan “
Murid 3 = ” Matahari “
Murid 4 = ” Bintang-bintang “

Iman Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Iman Ghazali : Apa yang paling besar didunia ini?

Murid 1 = ” Gunung “
Murid 2 = ” Matahari “
Murid 3 = ” Bumi “

Imam Ghazali : Semua jawapan itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

IMAM GHAZALI : Apa yang paling berat didunia?

Murid 1 = ” Baja “
Murid 2 = ” Besi “
Murid 3 = ” Gajah “

Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali : Apa yang paling ringan di dunia ini ?

Murid 1 = ” Kapas”
Murid 2 = ” Angin “
Murid 3 = ” Debu “
Murid 4 = ” Daun-daun”

Imam Ghazali : Semua jawapan kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat.

Imam Ghazali : Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?

Murid- Murid dengan serentak menjawab “Pedang “

Imam Ghazali : Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.


....RENUNG-RENUNGKAN.....

Friday, September 18, 2009

salam aidilfitri....

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates