Sunday, November 6, 2011

Seksualiti Merdeka: Perlunya Tafsiran Yang Tepat Soal Hak Asasi dan Kebebasan


Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar petang Khamis yang lalu mengumumkan semua aktiviti berkaitan dengan festival berkenaan yang bakal dilancar oleh bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan pada 9 November ini diharamkan. Bercakap dalam sidang akhbar di Kuala Lumpur beliau mengarahkan penganjur menghentikan serta merta semua program mereka yang berkaitan dengannya atau berdepan tindakan polis.


Saya sangat bersetuju dengan tindakan yang telah dilakukan oleh Kerajaan Malaysian terutama pihak Polis Diraja Malaysia(PDRM) bagi mengharamkan penganjuran Seksualiti Merdeka ini. Setelah bantahan daripada NGO-NGO, Jabatan Agama dan majoriti rakyat Malaysia terutamanya, adalah wajar bagi festival ini tidak diteruskan. Penulisan ini ingin saya bawakan hujah dan pandangan mengenai bantahan terhadap festival ini:


1. Antara hujah yang dikemukakan oleh penganjur Seksualiti Merdeka ini adalah mereka merujuk artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang memberikan kebebasan berhimpun, hak bersuara dan sebagainya. Tetapi harus kita lihat pada limitasi agama dan sensitiviti rakyat Malaysia terutama masyarkat melayu amnya tentang budaya lesbian, gay dan perkara songsang yang lain.


2. Perkara lain yang dibangkitkan adalah mereka daripada golongan yang minority dimana suara mereka harus diberikan perhatian oleh umum dan kerajaan khasnya. Namun harus kita fikirkan bahawasanya adakah kita mahukan golongan yang minority ini menjadi golongan yang majority?dan jika ia menjadi reality, adakah ia akan membawa manfaat yang baik dan penyelesaian masalah social yang semakin meruncing dengan kebebasan ini? Fikir-fikirkan…


3. Islam juga mengawal kebebasan seksual bagi menjaga kehormatan keturunan dan ketamadunan manusiawi. Kisah umat Nabi Lut a.s yang diturunkan Allah bala akibat perbuatan songsang mereka boleh dijadikan peringatan untuk kita umat akhir zaman ini seperti apa yang disebut dalam hadis “Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, dia berkata bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Ertinya : Allah melaknat siapa saja yang melakukan perbuatan kaum Luth, (beliau mengulanginya sebanyak tiga kali)” [HR Nasa'i dalam As-Sunan Al-Kubra IV/322 No. 7337]”


4. Ini bukan soal Ambiga. Ini bukan soal Marina Mahathir. Kita perlu sedar bahawa rakyat Malaysia menyokong BERSIH 2.0 bukan kerana dua individu ini tetapi tuntutan yang diperjuangkan oleh BERSIH 2.0 untuk pilihan raya yang adil dan telus. Tetapi jika persoalan dalam situasi ini yang membawakan mudarat yang besar kepada generasi Malaysia dan umat Islam khasnya, mengapa harus kita sokong? Bukan siapa yang menjadi persoalannya, tetapi agenda yang patut dipersoalkan.


5. Saya bagi satu analogi mudah jika hujah hak asasi dan kebebasan yang penganjur tekankan. Jika perogol ingin merogol seorang perempuan, adakah hujah hak asasi dan kebebasan “menguruskan” nafsu boleh dijadikan asbab untuk melakukan perkara tersebut(merogol)?sama juga denga pencuri, perasuah dan sebagainya. Saya melihat penganjur seolah-olah membuat tafsiran dan kefahaman sendiri mengenai hak asasi dan kebebasan yang mereka pertahankan.


Justeru itu, penafsiran berkaitan hak asasi dan kebebasan yang betul adalah sangat perlu bagi mengelakkan isu seperti ini berlaku. Seperti kata peribahasa “sudah terantuk baru terngadah”, sudah menjadi barah baru hendak diubati maka ia sudah terlambat. Akhir kata, kembalilah kepada Islam dan laksanakanlah hukum-hukum yang terdapat didalamnya. Wallahualam….


0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates