Thursday, September 30, 2010

Masak Lomak Cili Padi - Kenangan Kembali Menggamit



Fuh.. terkenang hidup aku tika zaman persekolahan di kampungku, apatah lagi jika dekat dengan bendang, kalau setakat ikan keli, haruan tu apalah sangatkan. Sungai dan lubuk2 menjadi menjadi tempat singgah aku bersama teman2 tatkala menunggu sahabat2 lain untuk bermain bola setiap petang. Rutinku tika sekolah rendah, habis sekolah, pergi belajar Al-Quran dengan sorang atuk yang sangat3 garang dan selepas tu bermain bola di kawasan sawah berhampiran rumahku. Sebelum bermain bola, selalunya sempat aku bersama beberapa orang rakan2ku pergi menangguk ikan di sungai dan lubuk2 disitu. Kalau orang N9 kami panggil "mengocha".Unik sikit bahasa nya. Abis tempat2 berkubang kerbau dan kolam ikan orang kami bedal. Dikejar kerbau dan tuan punya kolam menjadi perkara biasa bagi kami. haish nakal sungguh. Selalu juga lepas balik dari"mengocha", tengok penuh dengan lumpur, memang kena libas lah dengan Abah kesayanganku. Apa lagi lari pusing keliling rumah la aku. Pabila terkenang kembali,rindu aku pada zaman "kenakalan" aku satu tika dahulu.Semuanya jadi mainan kehidupan zaman kanak-kanak =)

Tak sah orang kampung cakap kalau tak pekena gulai lemak cili api ikan keli ni lagi2 orang N9. Tiba-tiba entry kali ini aku ingin berkongsi cara memasak gulai lemak cili api ikan keli ni walaupun diri sendiri tidak reti masak.haha...

Untuk anda yang belum pernah mencubanya, silakanlah.

Bahan-Bahan

  • 1 kilo ikan keli (keli afrika atau sawah)
  • 1 biji kelapa - asingkan pati
  • 15 - 25 biji cili padi
  • 2 sisir pisang muda (sederhana besar)
  • 5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • ½ inci kunyit
  • Limau kasturi
  • Garam secukup rasa

Cara Masakan

01.Kisar cili padi bawang, kunyit dan pisang muda yang dipotong-potong (tak perlu buang kulit. Cuma basuh bersih-bersih) bersama sedikit santan.

02.Masukkan ke dalam periuk yang telah dipanaskan.

02.Masukkan ikan keli yang sudah dikelar. Kemudian masukkan lebihan santan cair dan kacau, jangan bagi pecah minyak.

03.Masukkan garam dan setelah ikan masak masukkan pati santan.

04.Tutupkan api, perahkan limau dan olehlah dihidangkan.



selamat mencubo..kesodapan hinggo mejilat jari..jangan lupo baco bismillah sebelum makan (^_^)v

3 comments:

Farid Albariti said...

sodap...

eden pun suko masak lomak ni..

Ummu Hakeem said...

aik. macam lain sikit yo resepi nih. copy-paste tenet eh?
apo la, len kali tulih resepi gulai lomak mak ngah ko, nenek ko, baru la real~~

prof harizz said...

abg farid: pe lagi..jom!haha

ummu hakeem: kantoi lak..hehe..xpe janji sedap

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates