Saturday, May 5, 2012

Tentang Hidup



Pernahkah anda semua berfikir atau mengimbau tentang persoalan tentang hidup; seperti hidup ini sebenarnya apa? Kita semua sedar akan hakikat bahawa semua benda atau perkara dalam dunia ini kena fikir. Malah ada di antara kita yang berfikir lebih extrem dengan menganggap bahawa semua benda itu payah, semua hal itu menyusahkan. Tapi pernahkah kita semua berfikir dengan akal fikiran yang sihat mengapa hidup ini kena begitu?

Kita semua sedia maklum, hidup ini adalah satu tanggungjawab yang amat besar. Semua ada sebabnya dan ada akibat daripadanya. Kalau hendak dipermudahkan dari segi bahasa, jelas sebab, jelaslah akibatnya.

Namun, cara yang terbaik untuk menempuh hidup dalam keadaan seperti ini, kita lebih memilih untuk memilih akibat melalui sebab.

Kita tidak boleh gembira setiap masa. Ada masa kita pasti akan bersedih juga. Kalau kita tidak pernah berasa sedih, tidak ada nikmatlah kita hendak merasakan erti sebenarnya sesebuah kegembiraan. Kalau daripada sedih kita hendak gembira, adalah caranya. Ingat Tuhan kita, Allah SWT sebagai satu contoh yang utama. Apabila kita gembira setiap masa, kebarangkalian lupa Allah SWT itu tinggi.



Malah kita juga sudah dikira menzalimi diri kita sendiri. Dan dengan sebab hendak gembira setiap masa itulah, kita tidak pernah rasa erti sebenar gembira. Sebab macam yang saya kata tadi; hanya yang bersedih sahaja yang tahu erti seronoknya gembira. Tidak semua yang kita hajati itu kita akan perolehi kerana Allah lebih tahu apa yang TERBAIK untuk diri kita. Cumanya hanya SABAR. Ya sabar! memang sukar tapi perlu dilakukan.

Kita ambil apa yang ada untuk diri kita. Itulah maksud sebenarnya hidup. Itu maksud tanggungjawab. Apa yang larat kita tanggung dan apa yang larat untuk kita jawab. Kalau kita mahu lebih daripada kemampuan, kita pasti akan tewas sebelum sampai ke garisan penamat. Kalau kita cuma ambil sedikit daripada apa yang sepatutnya kita tanggung, takut nanti tidak cukup pula apabila kita kena jawab.

Hidup di sini hanyalah sementara. Seronok macam mana pun hakikatnya hanya sekejap sahaja. Kehidupan kita di sana nantilah yang sudah jelasnya kekal abadi. Dunia ini hanya penjara bagi orang mukmin.

APALAH SANGAT DENGAN SEDIKIT KESABARAN PADA DIRI JIKA HENDA DIBANDINGKAN DENGAN KESABARAN ALLAH KEPADA SEGALA DOSA-DOSA YANG TELAH KITA LAKUKAN

4 comments:

OKTA MIRA said...

Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya merasa bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu membeli tiga kali sehari dan juga saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari orang-orang yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020,00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp350.000,00 kepada pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa pun berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar pada umumnya untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

Alberth Eduard Sanady said...

nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah kepada peminjam palsu hanya kerana saya memohon pinjaman 1 bilion Rupiah untuk melabur dalam perniagaan resort saya di Bali.
Baru-baru ini saya sedang membaca artikel berita di blog tentang mengenai mengenai pandemik coronavirus dan bagaimana ia telah mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
Di blog saya, saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nombor telefon dan juga nombor Whatsapp pada bahagian komen tentang bagaimana dia meminjam dengan jayanya dari ibu ANA MICHAEL JAMINAN JAMINAN JAMINAN dan di bawah adalah maklumatnya

ibu Yanti Ari dengan nombor telefonnya: +62 821-1644-0184 dan nombor Whatsapp nya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. e-melnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah butiran syarikat yang dia katakan bahawa dia dihubungi.
PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan e-mel hubungan syarikat :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Daripada rasa ingin tahu, saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk mengesahkan sama ada cerita yang dikongsi beliau adalah benar kerana saya sudah menjadi mangsa peminjam palsu, jadi saya memanggilnya dan kami juga bercakap pada whatsapp di mana dia menghantar saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN TRUST JAMINAN.
Setelah melihat dan mengesahkan segala yang ibu memberitahu saya, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan saya telah hadir. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Permohonan pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahawa saya akan mengambil masa saya untuk berkongsi kebaikan jika saya menerima pinjaman daripada syarikat. Semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan syarikat untuk apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
anda boleh menghubungi ibu Yanti jika anda mahu dan anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: albertheduardsanady@gmail.com

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates