Tuesday, January 4, 2011

more or better???


Terdapat sebuah kisah, seorang anak muda yang tinggal di kampung yang serba kekurangan dan rumah yang boleh diroboh jika ditiup angin kencang, akhirnya meninggalkan keluarganya buat sementara waktu untuk berhijrah ke bandar demi mencari rezeki. Akhirnya, dengan setiap titisan penat lelahnya, anak muda tersebut mampu mengirimkan wang saku kepada kedua ibubapanya di kampung. Semakin lama, semakin murah rezeki anak muda itu. Maka, semakin bertambahlah jumlah kiriman ke kampung. Setelah beberapa tahun diperantauan, anak muda ini kembali semula ke kampung halamannya untuk menziarah keluarganya. Alangkah terkejutnya kerana sebaik sahaja menurunkan kaki di halaman rumah, saiz rumah semakin besar tetapi KUALITI masih sama- (boleh roboh jika di tiup angin).

Cerita diatas sebagai pembuka bicara buat kita semua.
Cuba kita perhatikan betul-betul perkataan "kualiti" tersebut. Mengapa ia di "highlight" kan?

Hidup ini perlukan perubahan

Ya, memang benar, hidup ini perlukan perubahan untuk kita terus berjaya. Tetapi, ada satu elemen yang perlu kita fahami iaitu "kita perlu mengubah kualiti, bukan sekadar hanya kuantiti".

MORE tidak semestinya bermaksud BETTER. Setuju?

Tertarik dengan satu ayat di dalam buku 365 recipes that will make you THINK POSITIVE, penulis ini mengatakan bahawa, " Cosmestic improvements are meaningless; it is internal advancement we seek."...
Pembaikan itu kurang bermakna, tetapi kemajuan itu yang perlu kita kejari.


Mengapa?

Dalam Islam sendiri mengajar kita agar "jadikan dirimu pada hari ini lebih baik daripada semalam". Jika kita hanya mengejar pembaikan sahaja dalam hidup kita, kita akan menjadikan diri kita ini tidak pernah menjadi maju. Tetapi, jika kemajuan itu menjadi matlamat utama kita, insyaAllah, setiap hari dan setiap waktu, diri kita sendiri akan berusaha menjadi yang lebih baik daripada semalam. Malah, secara tidak langsung, ia memperbaiki diri kita secara AUTOMATIK.
Bak kata pepatah, sambil menyelam minum air.

Kesimpulan

Semasa kita ingin melakukan perubahan, pastikan kita tidak menambah benda yang sama berulang kali (kuantiti) , tetapi kita perlu berusaha menambah kuantiti yang ada pada diri kita.

AYUH BERSATU BERUBAH!(^_^)v

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates