Friday, January 21, 2011

realisasi varsiti


Dewasa ini, ramai daripada mahasiswa seolah-olah mandul dan ‘mandom’ (lembab) dalam bersosial. Seharusnya bagi saya, ingin melihat pembudayaan keintelektualan para mahasiswa kini seharusnya berada di tahap tertinggi. Berapa ramai graduan yang berjaya memperoleh skrol ijazah setiap tahun, tetapi sekadar membawa pulang skrol tersebut tanpa memperoleh apa-apa manfaat daripada proses memperoleh skrol tersebut.

Memetik kata-kata yang saya petik di blog ; : If I burn your degree certificate, what would you do to prove that you are a graduate? “ (“Sekiranya saya bakar sijil ijazah awak, apa yang awak boleh buktikan pada saya bahawa awak ialah seorang graduan??”)

Memetik kata-kata seorang tokoh negarawan yang hebat, Prof Ungku A. Aziz; “Belajar sambil mencabar, pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar..”

Apa ‘significant’-nya kita belajar ? Apa keperluan kita belajar ?? Apa ertinya kita belajar ??? Ambil masa, fikirkan. Dan luahkan dengan jujur. adakah demi wang??. Kita belajar di universiti adalah kerana ilmu tetapi kita??adekah kita inginkan ilmu atau kerjja semata-mata??atau melahirkan "robot-robot" pengikut?

Setuju ?

Anda perlu buktikan saya silap.

Dan ingat pesanan ini.

Jangan biarkan diri tenggelam dalam susunan-susunan buku.





0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates