Sunday, November 7, 2010

Dimana masa kita untuk Allah???



Percaya atau tidak, kita sebenarnya bukan mengingati Allah setiap masa. Kita akan meluangkan masa untuk mengingatiNya ketika di kala sukar, 5 kali solat fardu dan didalam masjid ketika solat jumaat.

Kita campurkan semua waktu solat fardu, 5 solat x 5 minit = 25 minit dalam sehari.
Solat jumaat termasuk khutbahnya sekali, 45 minit.
Waktu dikala sukar didalam hidup dalam sehari, mungkin ada mungkin tidak langsung mengingatiNya kerana kita merasakan kita mampu menanganinya dengan kekuatan diri semata-mata.

Bila diri jatuh sakit, kita pasti mencari doktor yang paling pakar dan mahal bayarannya kerana kita merasakan doktor MAMPU mengubati kita.
Bila kita tiada duit atau rezeki, kita terus terfikir, along-along kerana pada fikiran kita hanya duit mampu mengubah segala-galanya.
Bila nafsu sedang meninggi gunung, kita terus search di internet dan di lorong belakang kedai untuk memuaskan nafsu kerana kita menyangka "mereka" disana mampu memenuhi citarasa kita.
Bila ditimpa bala, kita mengeluh sambil menongkat ego di hadapan Allah kerana kita merasakan doa itu bukan penghubung antara kita dengan Tuhan lalu kita terus menyalahkan orang lain diatas apa yang telah ditimpa kepada kita.
Bila kita gembira dengan kejayaan, kita seronok bagai nak gila kerana kita yakin ia datang dari hasil usaha diri yang kuat.




Jadi, dimana masa untuk Allah? Takkan hanya dihadapan sejadah dilitupi telekung dan kopiah sahaja..
Berterima kasih lah kepadaNya kerana Dia memberi kita kesenangan SEBELUM kita meminta.
Dia menghadiahkan segala-galanya kepada kita sebelum lahirnya kita dimuka bumi ini.
Dia menjaga kita sebaik-baiknya kerana Dia tahu kita lemah, tak mampu untuk menjaga diri.
Malah, Allah tidak pernah meminta BAYARAN diatas segala yang telah diberikan kepada kita kerana Dia Maha Penyayang.

Fikirkan lah..Renungkanlah. Memang benar, hati kita ini keras. Tetapi, sekeras-keras bagaimanapun, hati kita ini tetap lembut bila didengarkan kalimah Allah. Percayalah bahawa hati kita yang tengah derhaka ini suatu hari nanti akan jatuh cinta kepadaNya.
Janganlah malu untuk mencintaiNya kerana Dialah tempat sebaik-baik untuk dicintai..

Ya Allah, kami mencintai Mu...





0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates