Tuesday, November 16, 2010

Belajar untuk Berkorban Walaupun ia Pahit..




Lemang......
task utama untuk aku setiap kali hari raya
(~_~)
nak buat macam mana..
aku je lelaki "bujang" yang ade..
belajar untuk BERKORBAN walaupun TERKORBAN
apapun success msk lemang dengan jayanya..
gambar diatas hanya muqadimah sahaja
ingin aku kongsikan sebuah cerita PENGORBANAN sempena eiduladha kali ini
kisah Ashabul Ukhdud dari kitab Riyadhus Solihin oleh Imam Nawawi..

Kisah seorang pemuda Mukmin berada di suatu negara bukan Islam, yang dipimpin oleh seorang raja musyrik dan kafir. Raja itu ingin membunuh pemuda beriman ini, puas dia berusaha membunuhnya berulang kali.. Dia lemparkan pemuda itu dari atas gunung.. dia lemparkan pemuda itu ke lautan.. tetapi setiap usaha membunuh itu tetap gagal kerana Allah selalu menyelamatkan pemuda ini. Maka hairanlah raja musyrik itu.

Pada suatu hari pemuda ini bertanya kepada raja tersebut, “Apakah tuanku benar-benar ingin membunuhku?”

“Ya!” Jawab raja itu. “Semua ini aku lakukan adalah untuk membunuhmu.”

Pemuda itu menyarankan, “Kalau begitu, kumpulkanlah orang ramai di sebuah tanah lapang, kemudian ambillah satu panah dari tempat panahku, letakkan di tempat sasaran. Lepaskanlah ke arahku, dan katakan, “Dengan nama Allah, Tuhan pemuda ini!”

Sebelum itu cubaan membunuhnya dilakukan dengan menyebut nama raja, bukan dengan nama ‘Allah Tuhan pemuda ini’. Maka raja pun laksanakan saranannya. “Dengan nama Allah, Tuhan pemuda ini.” dilepaskan anak panah itu tepat mengenai sasaran. Maka matilah pemuda itu.

Tiba-tiba bersorak dan menjeritlah orang ramai, mereka mengatakan, “Rupanya Tuhan sebenar adalah Tuhan pemuda ini! Tuhan sebenar adalah Tuhan pemuda ini!!”

Mereka ingkari pertuhankan raja musyrik itu. Kata mereka, raja itu telah melakukan segala cara untuk membunuh pemuda ini, ternyata tidak berjaya. Tetapi ketika dia mengucapkan satu kalimat, ‘Dengan menyebut Allah, Tuhan pemuda ini’ pemuda ini boleh mati. Kalau demikian pengatur semua kejadian ini, sebenarnya adalah Allah! Maka berimanlah semua mereka. Sehingga Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah Rahimahullah mengulas, “Perbuatan pemuda ini mendatangkan manfaat yang besar bagi Islam.

Lihatlah pada PENGORBANAN yang dilakukan oleh pemuda tersebut. Kita harus belajar untuk BERKORBAN walaupun ia pahit,tetapi kita kan merasa kemanisannya kelak(teringat sumthing..smoga pengorbananku tidak sia2).Insyalllah....


"HIDUP PERLUKAN PENGORBANAN

PENGORBANAN PERLUKAN PERJUANGAN

PERJUANGAN PERLUKAN KETABAHAN

KETABAHAN PERLUKAN KEYAKINAN

KEYAKINAN MENENTUKAN KEJAYAAN

KEJAYAAN MENENTUKAN KEBAHAGIAAN"


beramal kerana Allah.....


0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates