Tuesday, October 26, 2010

Mari Mendaki Gunung Engineering




"Kassim, bagaimana exam haritu. Ada baik?" Tanya Prof Harizz kepada Kassim ketika berjumpa dibiliknya...
"Prof, exam sebelum nie, result saya kurang memuaskan. Puas sudah saya mencuba." Balas Kassim kepadanya sambil menundukkan wajah.

"Tidak mengapa Kassim, engineering memang begitu. Tapi, saya yakin awak boleh punya.." Ujar Prof Harizz sambil tersenyum kepada Kassim.

"Electric Machine susah juga Prof. Pening saya nk fahamkan nya.." Jawab Kassim.

"Oh, itu Electric Machine banyak senang. Bagi saya, ramai student kata susah sebab tidak tahu bagaimana untuk menjawab. Student tahu tapi tidak pandai skill study.." Balas Prof Harizz sambil bangun dari tempat duduknya menuju kesatu rak buku
di hujung bahagian biliknyanya.

" Saya ada 1 kisah mahu cerita pasal engineering nh." balas beliau lagi.
"Ceritalah Prof.." balas Kassim kemudian sambil memasang telinga dengan sebaik mungkin.

"Begini, memang engineering itu nampak susah, tapi sebenarnya tidak susah pun. Macam kita mahu capai puncak gunung everest
. Kalau kita tengok dari bawah, nampak macam mustahil mahu panjat itu gunung. Betul tak? Tanya Prof Harizz kepada Kassim. Dia terus mengangukkan kepala menandakan setuju.

"Tapi, kalau kita sedikit sedikit, jalan perlahan-lahan naik itu gunung, nanti lama-lama pasti kita akan sampai. Betul tak? Prof Harizz kepada Kassim lagi.
Kali ini, kata-katanya benar-benar menembusi hati Kassim yang sedang kerisauan menanti hari exam final. Hanya isyarat senyuman sahaja yang mampu Kassim lontarkan lantaran mulutnya tiba-tiba menjadi kaku.

"Namun, dalam kita mahu mendaki itu gunung everest, walau nampak macam mustahil, terus terang saya katakan, kita mesti set itu minda kita. Kita mesti cakap pada diri sendiri bahawa KITA BOLEH. Yakin pada diri sendiri bahawa kita boleh. And then, baru kita boleh capai itu puncak." terangnya lagi.

Terus terang, dalam suasana bilik yang dingin, kata-kata Prof Harizz benar-benar mengambarkan apa yang berlaku di dalam dunia engineering.
Kassim terus membisu di situ. Masih terkenangkan "marahan" lecturer kepadanya. Tiba-tiba, bahunya disapa.

"Kassim, jangan risau pasal exam. Ia cuma sementara sahaja. Kamu mesti lihat masa hadapan. Banyak lagi masa untuk kamu study. Saya yakin, kamu mesti boleh . Dengan syarat, yakin pada diri sendiri kita boleh sampai itu puncak gunung everest."

"Baik Prof, insyaAllah saya cuba." balas Kassim sambil terucap rasa syukur pada Tuhan Yang Maha Esa kerana membantunya meneruskan pengajian di bidang kejuruteraan ini.

Daripada peristiwa ini, banyak benda yang saya pelajari. Walau memiliki blog untuk motivasi sendiri, tapi kita pasti memerlukan insan lain untuk memotivasikan diri kita. Kita insan yang sangat banyak kelemahan diri dan memang terpatri bahawa manusia hidup saling bergantungan antara satu sama lain.

Tetapi, yang pasti, ungkapan "kita boleh" itu sebenarnya yang menentukan persedian mental kita. Jika kita sendiri sudah merasa kita tidak boleh, maka memang hasilnya "tidak boleh" juga. Saya teringat satu ungkapan ini, "Allah melihat apa yang kita usahakan, bukan hasilnya". Maksudnya, walau apa jua situasi sekalipun, kita mesti berusaha dahulu sebelum menyerah kalah. Tidak ada tawakal tanpa usaha. Betul tak?
Walau sukar bagaimana pun exam seperti engineering nh, kita harus mengharunginya dulu dengan keyakinan yang menggunung umpama gunung everest.


Kawan-kawan, AYUH MENDAKI GUNUNG ENGINEERING! (^_^)v


Manisnya kejayaan jika kita awalnya kita bersusah payah. Erti kesusahan mengajar kita erti usaha dan yakin pada diri sendiri. Teruskan usaha kerana Allah, insyaAllah, Allah membantu mu ketika senang mahupun susah.

p/s: watak xde kene mengena dengan hidup atau pun yang mati..peace

3 comments:

Ahmad Tajuddin said...

bermotivasilah baca cerita abang..jom pi studi!!

pssssttt,bila abang jadi Prof??

Farid Albariti said...

c u at the top!!! :-)

Ahmad Tajuddin said...

gilerr bah...bandung tu..

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates