Wednesday, September 22, 2010

Jangan bertawakal pada matamu....

Alhamdulillah. Sahabat-sahabat, ayuhlah kita berimanlah kita kepadaNya,nescaya kita akan merasa tenang dalam berusaha melakukan pekerjaan kita. Walau kuasa daya kita amat terbatas, tapi percayalah, tiada yang mustahil bagi Allah. Kerana itulah, usahlah kita berasa risau tentang setiap kesudahan yang bakal berlaku dalam hidup kita. Bertawakallah kepada Allah dalam setiap usaha yang kita lakukan dan mempercayai 100% sepenuhnya setiap kesudahan kepada Allah dan BUKAN pada usaha dan kemampuan kita sendiri. Disini ingin saya kongsikan sebuah kisah tentang apa yang saya perkatakan tadi...

Di mesir, ada sebuah pemuda bernama Abbas Asisi. Dia bergabung dengan organisasi Ikhwanul Muslimin. Suatu hari, dia menziarahi Syeikh Hasan Al-Banna. Sedang mereka berbincang, Abbas Asisi menyatakan rancangannya lalu Al Banna berkata," mengapa kamu tidak mencuba untuk memasuki bidang ketenteraan.?"

"saya mempunyai masalah dengan mata dan saya rasasaya tidak boleh lulus dalam ujian menembak,"

"tidak apa, bertawakallah kepada Allah," kata Sheikh Al-Banna.

"Bagaimana saya akan bertawakal pada Allah sedangkan saya mengetahui ada masalah dengan mata saya,?"

"Justeru itu, bertawakallah kepada Allah. kalau matamu sihat, mungkin kamu akab bertawakal pada matamu."

Abbas Asisi mengikuti saranan Al Banna. Dia memohon untuk memasuki bidang ketenteraan. Di saat beliau menjalani ujian menembak, hatinya kembali diliputi keresahan. Tapi dia ingat pesanan gurunya itu. Maka beliau pun berusaha gigih dan menyerahkan kesudahannya pada Allah.
Ternyata, beliau lulus sebagai peserta terbaik dalam ujian menembak tersebut.

Terdapat 1 pengajaran penting dalam cerita diatas. Syeikh Al Banna mengingatkan Abbas Alisi bahawa jika matanya sihat, mungkin dia akan bertawakal pada matanya dan bukannya pada Allah.

Namun, itulah yang sering terjadi pada manusia sekarang. Kita lebih mengagungkan kebolehan dan keupayaan kita dalam melakukan sesuatu. Kita lupa bahawa pada hakikatnya, Allah lah yang menentukan segala yang berlaku dalam kehidupan didunia ini.

Nasihat Al Banna menyedarkan kita bahawa terhadnya kemampuan kita tetapi sama sekali tidak menjadikan ia sebagai penghalang untuk kita berjaya. Kita perlu untuk berusaha dan menyerahkan segala kesudahan kepada Allah.

Bertawakal kepada Allah ketika beramal pasti membuatkan jiwa anda berasa lebih tenang

Bertawakallah kepada Allah, pasti kesudahannya membuat wajah anda mengukir senyuman. :- )

1 comments:

Ahmad Tajuddin said...

subhanallah,terbaik....

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates