Friday, February 5, 2010

bErANi SeTeLaH gAgAL...



Dalam hidup ini, siapa yang tidak pernah gagal walaupun sekali atau sekecil-kecil kegagalan?.. Rasanya semua pernah mengalami kegagalan… yang membezakannya hanyalah sebesar mana kegagalan yang kita alami itu.

.. ada yang mengatakan hidup harus berani untuk gagal. Adakah ini bermakna hidup tidak dapat dipisahkan daripada kegagalan? Jika saya ditanya, memang saya akui. Ini adalah berdasarkan pengalaman sendiri. Setiap hari aku berhadapan dengan kegagalan. Gagal tidur atau bangun mengikut waktu sepatutnya. Gagal menepati janji terutamanya waktu yang telah ditetapkan.. gagal menunaikan ibadah..dan macam-macam kegagalan lagi..

..kadang aku memang sedar akan kegagalan itu, cuma mungkin sudah menjadi tabiat aku dan kelemahan aku, semua itu sukar untuk dielakkan.. tapi ini bukan bermakna aku menyalahkan takdir yang telah menetapkan kegagalan itu.. yang aku tahu, memang ia daripada kealpaan sendiri.. dan itu tidak akan berubah selagi aku tidak mengubahnya sendiri..

Satu yang aku selalu tertanya-tanya, benarkah kegagalan akan memberikan kesedaran dan kekuatan kepada kita? Jawapannya ada pada diri masing-masing.. terpulanglah kepada kita sendiri bagaimana kita menghadapi situasi kegagalan itu.. Jika kita ambil perkara positif daripadanya, maka kegagalan hari ini akan jadi pendorong kepada kita di masa hadapan.. tetapi jika kita semakin lemah akibat kegagalan itu, maka untuk membina hidup yang lebih baik pada masa akan datang hanya tinggal harapan..

..apa yang penting.. hidup mestilah lebih berani walaupun setelah kita gagal.. jadikan kegagalan hari ini sebagai pengajaran dan pengalaman yang berguna supaya kita tidak mengulangi kegagalan besok hari..

Hanya sekadar coretan(^_^)...wallahualam

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates