Thursday, April 30, 2009

mane g sume laki-laki?????

Dgn nme Allah yg mha pemurah lg mha pnyang.....

ari nh ari jumaat..so kpd yg lelaki muslim, phm2 r...kne g semayang jumaat..aku pon bersiap dan menaiki kereta ke masjid yg berhampiran di kampungku..pabila tiba di parking, kelihatan dak2 remaja atau dgn pggilan 'dak2 bujang' tgh melepakkn diri di parking moto sebelah masjid..padahal tym aku dtg tuh tok bilal tgh setting mike nk azan atau owg nogori ckp 'obang'..yg plek nyer, tgok lek je diowg ley g borak2 n pekene rokok sebat dua....aku brsgke baek mb sat ag nek r diowg tuh...lepas azan n smyg sunat, still x nek2 g dak nh...yg dak kecik nyer masih ag sedut eskrem sposen yg djual kt umah kat sebelah mesjid...aku msih brsgke bek ag..kutbah pon dh nk abih..x nek gak dieowg nh..haih dieowag nh nk p smyg jmaat ke pe nh..bile bilal stat iqamah, baru r diowg nek..aik nh btol2 'semayng jumaat' je nh...spatot nyer bile tyme azan,spe yg menjual beli tu tutup2 r kdai tu supaye bg spe yg nk beli tuh tros g ke masjid..x rugi pown...smyang jumaat kejap je...

ALlah sudah menegaskan di dalam Al Quran di dalam Surah Jummu'ah:

Wahai Orang beriman! apabila kamu diseru untuk mendirikan solat (mendengar azan pada hari Jumaat, maka hendaklah kamu segera mengingati ALlah (solat Jumaat) dan tinggalkanlah jual beli. Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). (Surah al Jumu'ah : 9 - 10)


ALLahu ALLah... semoga ALLah memberikan petunjuk kepada mereka ini. Semoga duit tidak menabiri mata, dan dunia tidak menyelubungi diri mereka..


Wahai kaum lelaki! Anda dilarang meninggalkan solat Jumaat tanpa sebarang keuzuran

Diceritakan oleh Abdul Ja'di Adl Dlamary bahawasanya RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda yang bererti :

Barangsiapa meninggalkan 3 kali solat Jumaat kerana memudah-mudahkannya, ALLah mencapkan (nifaq - sifat munafiq) di hatinya. (Riwayat Ahmad, menurut al Hakim - Sahih menurut syarat Muslim)

AbduLLah bin Mas'ud radiyaLLahu anhu menerangkan bahawa Nabi Muhammad sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda (yang bererti:

Sesungguhnya aku berkeinginan benar akan menyuruh seseorang bersolat dengan para jamaah, kemudian aku pergi membakar rumah-ruma mereka yang tidak mahu menghadiri jamaah Jumaat beserta dengan mereka sendiri. (Hadith riwayat Ahmad dan Muslim)

Keistimewaan Hari Jumaat


Hari Jumaat adalah hari yang mulia, masa belajar dulu ustazah selalu ingatkan. Bahawa inilah penghulu segala hari, dalam seminggu inilah sahaja yang ada Solat Jumaat dan tiada pada hari-hari lain. Diwajibkan pula untuk orang lelaki Islam yang sudah cukup syarat untuk mengerjakannya iaitu : Islam, baligh, merdeka dan bermustautin (tinggal tetap), disamping mendengar khutbah yang dapat membina hati serta bersilaturrahim dengan ahli masjid yang lain.

Dari Abu Hurairah radiyaLLahu anhu bahawa RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam telah bersabda (yang bererti ) "Sebaik-baik hari yang terbit matahari padanya adlaah hari Jumaat. Pada hari itulah Adam dicipta, pada waktu ini pula dimasukkan dalam syurga dan waktu itu juga dia dikeluarkan daripadanya. Hari kiamat tidak akan terjadi kecuali pada hari Jumaat." (Hadith Riwayat Muslim, Abu Daud, Nasa'i serta Tirmidzi yang mengesahkannya)

ALLahu ALLah... ke mana menghilangnya ramai kaum lelaki Islam pada hari ini untuk bersolat Jumaat..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates